الأربعاء، 23 يوليو 2008

سيدتي


سيدتي ....

أتسمحين بأن تكوني سيدتي؟؟!!!!!!

تحدقين في؟ !!

ألا تذكريني ؟

أم أن سؤالي أدهشك ؟!!

سيدتي ...

أمازلت سيدة لأحد غيري ؟

أم ما ينحفر بجبيني ما هو إلا أساطير عنك؟

أنتِ.........؟

لما تطأطئين ....؟

لما لا تتحركين ..؟

لما لا تنظري إلى رافعة للجبين..؟!!

أتشعرين بالذنب ؟

أم حملت وزراً لم تزريه ؟

سيدتي ..

وافخر انك سيدتي فلا تجعليني اخجل من حمل جنسيتي.

سيدتي..

من الحرم ِ ثلاث و أنتِ رابعهم بالقلبِ

سيدتي ..

تعودتكِ قائداً لأمركِ رؤوس تطأطأ

اهكذا أنتِ أم أن هذا زيفٌ و مكرُ؟

سيدتي ..

ولدُك في العشرين من عمرهِ علم معنى الذل ِ

أصبح الهوان بيته والرخص مقامه فما عاد لي من ثمن ِ .

سيدتي ..

العزةُ ما عدت أجدها إلا بين يدي ربي

ولحظة تسليمي ما أجد عن يمين ٍ أو شمال ٍ غير الزيفِ والكذبِ .

سيدتي استودعك الله حتى لا يأتي يومٌ و تكونين فيه أسيرةً لسيدٍ ليس من نبتكِ أنتِ

سيدتي.

هناك 24 تعليقًا:

غير معرف يقول...

اول تعليق
ايه دا....الراجل دا صعب عليا و الله بجد...طب هى قالتله ايه مش كنتى تقولى
بجد بوست طبعا معبر و رقيق كعادتك يا رقيقة
تحياتى

غير معرف يقول...

يلا ليكى تاج عندى...تعالى

غير معرف يقول...

kانتى بتتكلمى عن وطن؟

غير معرف يقول...

النص والكلمات لم توضح موجه إلى أي شخص ...لذلك ظهر غامضاً
يمكن أن يكون للأم مثلاً
أو الوطن
أو الحبيبة
لا أعلم ولكن بالتأكيد يحمل كثير له في قلب ويكن له الكثير من الحب

غير معرف يقول...

تعبيرات كتير عجبتنى


بس حاسة بعدم الترتيب نوعا ما

او نقول مثلا قلة التركيز فى الكلمات والمعانى وتداخلها

بس دا لا ينقص من جمال لافكرة الاساسية

تقبلى مرورى

بيس

غير معرف يقول...

حلو البوست
معبر
بس شويه مش مفهوم

غير معرف يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اولا شكر كبييييييييييير اوي لكل اللي افتر البلوج وعدا عليه وشكر كبييييييييييير اوي لكل اللي كلف خاطرة وكي بورده وكمان وقته ودماغة وكتب لي كلمتين .

بس ليا استفسار لكل اللي دخل البلوج

هو عنوان البلوج مش واضح ولا ايه ؟

عنواني هو في حبك انت .
انت دي بقي تكون انتْ او انت ِ والضمير ممكن يكون عايد عليك عليها علي مصر علي المغرب او حتي علي اي حد

وتحت العنوان كتبت اقرأها علي هواك .
يعني زي ما يجيبك هواك اقراها ومدورش علي اللي كان جوا قلب الكاتب .

زمان علمونا ان المعني في بطن الشاعر بس انا بقول ان المعني في قلب الشاعر - مع العلم ان انا مش شاعره غير باليأس - لا لو كان المعني في بطنه كان يبقي مش شاعر غير بالجوع .وانا هاقولكم انا كتبت الكلام ده يمكن من سنتين بس انا كنت بكلم مصر وتقريبا كان بعد غرق العبارة او المجموعة اللي كانت مسافرة ايطاليا وغرقوا

عموما اللي مش فهمني ادعوه للقراءة مرة اخر وربنا يكرم

تحياتي لكم جميعا
دينا و كناري و هيومان و ودعاء و وبلو واف .
الي اللقاء .

غير معرف يقول...

بوست رائع وجميل جدا وانا ضد المعلقين الى قالو عليكى انك مركذتيش فى كلماتك لئن الكلمات لما بتطلع من القلب مش هترصصيها الاول وبعد كدا هتكتبيها دا بيكون ذى الوحى بيجى فى موضعو لو عرو دياب كان هوا الى قالو كان زمانو بقه زى العسل ههههههههههههههههههههههههههههه

بجد انتى عجبتينى جدا وعقليتك هيله ولكن خلى الى فى دماغك فدماغك

غير معرف يقول...

أحمد الله تعالى على ما أنعم علي َّ

بدأت بحمد الله لأنه يتوجب علينا حمده وشكره في كل وقت ولأن ما كتبت موجه للوطن وليس لشخص .. لأنه لو كان موجه لشخص وكان هدفه الاستعطاف بين رجل وامرأه .. كنت سأتهم نفسي بالغباء

ما كتبتي يفيض حبا للوطن من أولى الكلمات

""وافخر انك سيدتي ""

كلنا نفخر بهذا ولكن ليس كل ما نراه زيف وكذب .. هناك أشياء كثيره لن تخضع للتغيير وهي ليست من الزيف أو الكذب وأولها .. حبنا لهذا الوطن

أعتذر عن عدم إجابة طلبك في مدونتي لأن القلم سقط من يدي ولا أعلم متي يعود

سلام الله عليك

غير معرف يقول...

البوست رائع وانا اتخيلة انسان مصرى بجد وبيقول لمصر سيدتى
وتعليقك على اسم البلوج فى حبك انت انا اول شئ مر بخاطرى عن مرورى للمرة الاولى بالبلوج بتاعك ان الضمير انت يعود على كمت
تحياتى وشكرا على تعليقاتك الدائمة على كل ما انشر

غير معرف يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

جميل اوى تعبيرك للوطن

سيدتي.. من الحرم ِ ثلاث و أنتِ رابعهم بالقلبِ سيدتي .. تعودتكِ قائداً لأمركِ رؤوس تطأطأ اهكذا أنتِ أم أن هذا زيفٌ و مكرُ؟

واحساسك رائع

بعد اذنك شيلى تاكيد الكلمة

تحياتى لكى
بنت النيل

غير معرف يقول...

طبعا هو البوست واضح جدا
.........
وانا شايفه مناجاة اكتر منه شعر
لكن لى تعليق بسيط وهو انن الفكرة مباشرة اكثر من اللازم
والفرق بين قلم المبدع وكلام الفرد العادى هو ان المبدع كلماته تحمل اكثر من معنى
وان فكرته بعد قرائتها يبقى بها سر غامض هذا السر هو مايمنحها البهاء والبقاء معا
........
اعتذر هذا ليس نقدا ولكنه وجهة نظر
لك كل شكرى سيدتى
......
نور الدين محمود

غير معرف يقول...

سيدتي استودعك الله حتى لا يأتي يومٌ و تكونين فيه أسيرةً لسيدٍ ليس من نبتكِ أنتِ
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ
أحييكي علا بلاغتك في هذا المقطع على وجه الخصوص

غير معرف يقول...

بداية اعجبني اوي تصميم المدونه , وقد شعرت بالدهشة في بداية الامر من الاسم حتي فهمت معناه وجميل اوي اختيارك له

طبعا مؤلم ان يكون شعورنا هكذا تجاه وطننا , فهذا الوطن في السابق كان رمز الحضاره والكبرياء وقد اذله من تولوا امره

سيدتي استودعك الله حتى لا يأتي يومٌ و تكونين فيه أسيرةً لسيدٍ ليس من نبتكِ أنتِ سيدتي

اعجبني اوي هذا التعبير , وللاسف ليس مستبعد الان في ظل رجال يتم تصعيدهم للحكم وهم مزدوجي الجنسيه والولاء

تحياتي

غير معرف يقول...

بوست جميل ومدونه اجمل


حطيتها في المفضله


من الحق

sheva

ده لاعب كره بحبه وهو اللي حاطط صور ليهفي كل المدونه

تقبلي مروري

غير معرف يقول...

حضرتك ليكي تاج عندي ممكن تحليييييه لو مش حلتيه قبل كده
:d

غير معرف يقول...

هيه مش معبراه ليه
اكمنه بيتزللها يعنى اهو احنا البنات كده علينا حاجات تفلق ههههههههههههه
بس بجد قصيدهa1
احييكى

غير معرف يقول...

انا اول مرة اشوف مدونتك
وسعدت بيها والقصيدة حلوة اوى
واناقريتها على هوايا
حسيتها للوطن

تقبلى مرورى وتحياتى

غير معرف يقول...

والله الراجل ده بيفهم
بجد تسلم ايدك مشاعرك تجاه الراجل ده باينه جدا ؟
وايضا مشاعره تجاه السيده واضحه منتهى الوضوح
بجد عجبنى تعليقك الاخير عندى شكرا ليكى يا اختى يا كبيره جدا

غير معرف يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
آدم المصري
شكرا لمرورك ونصيحتك مسموعة
..................................
د/ محمود
شكرا اوي ماعدتش بتعبر عير جبران خواطر

عموما ها عديها
.......................................
medus- بنت النيل - نور الدين - دواير - الفارس الملثم - بنت مصرية - حسن حنفي - توتا - صوت من مصر
بجد الف شكر لكل واحد اداني جزء من وقته للقراءة والتعليق شكراااا

تحياتي
الي اللقاء

غير معرف يقول...

كالعادة كلمات رقيقة واحساس بديع يبقى في النهاية بوست ليكي
سيدتي ايا كانت سيدتي فقد وصلت الرسالة
تحياتي

غير معرف يقول...

جبران خواطر ؟؟؟

طب أنا أعمل ايه .. انتي ما شاء الله فيه جديد باستمرار وأنا مش لاحق أقرا لأن عندي امتحانات .. لكن لما بمسك موضوع بقرأه وبعلق .. انما تقوليلي جبران خواطر .. تؤتؤتؤتؤ .. مكنتش متوقعها منك

يعني افتكري ده انا كنت اول تعليق في المدونه .. متهيألي ده يغفر انشغالي

عموما أنا منتظر الجديد ومنتظر دعواتك لأن الامتحانات مورياني اللي عمري ما شفته:D

تحياتي لصاحبة القلم الرقيق

غير معرف يقول...

اية الكلام الكبير ده

لا يا جماعة احنا كدة دخلين في سكة سد هههههه

احنا ميت فل و 15 خلي بالك يا بنتي من المناطق المحظورة و المحشورة

كلام جميل تسلم ايدك

تحياتي

غير معرف يقول...

الأخت الفاضلة

كنت اود التعليق على تدوينتك لكن الذى ساقنى إلى مدونتك هو تعليق لكى على مدونة حرية بشأن الدراسة التى تشير إلى ان الحجاب هو سبب التحرش الجنسى

أختى الفاضلة هناك حقائق مبتورة من تلك الدراسة قد وضحتها فى تعليقى على نفس البوست أرجو لو تكرمتى قراءتها حتى تعلموا الحق من الباطل

رابط التعليق
http://illupo77.blogspot.com/2008/07/blog-post_24.html

وأعلمى انك ان لم تجدى تعليقى الذى أشرت إليه فإن صاحب المدونة سيكون حذفه لغرض فى نفسه
وأتمنى أن يظل مكانه حتى تقرأيه

ومعذرة مرة أخرى على خروجى عن موضوع بوستك ولكن أعدك بمعاودة الزيارة لمدونتك

السكندرى
جيل الصحوة