الأربعاء، 16 أبريل 2008

أبقى لي أن ادعوكِ حبيبتي.

أبقى لي أن ادعوكِ حبيبتي.
أبقى لي أن أبقيكِ ملِكتي.
أحق لي أن اترك لك خيالي تطوفين فيه وتتجولي.
أحق لي أن تظلي بقلبي حبيبتي الأولى حتى انتهي.
اعذريني أن ناديتك حبيبتي فلقد أدمنها قلبي....فأرجو أن تصفحي.
حبيبتي.. كنت يوما حبيبتي تعيشين بقلبي دون أن تعلمي ..
حتى وشى عني لساني دون أي تعقل..
فكأنه نهش قلبي في تسرع
حبيبتي كنت لا تعلمي انكِ كنت حبيبتي
والآن بعد أن عرفت ما كان بقلبي لك أراك ترحلي
أراك تسكنين قلبا أخر ويملك قلبكِ .
يا من كنت حبيبتي .. ستظلين حبي الأول دون أي منازع
فاعذريني وسامحيني عن أي تجهم
فالوجه يخفي ما يطويه الفؤاد ولكن خانه حزنه فظهر في غضب منفر.
ولكن لك أن تعلمي أن لك في قلبي الحب الأول حتى يأذن لي ربي بالحب الأوحدِ.
الذي يضم قلبي ويذيبُني
فأحيا وحدي بقلبها وتسكن روحي فؤادها فأعيش عاشقا لها غارقا في بحرها
فهي حقا حبيبتي ..هي .. لا غيرها.

هناك 8 تعليقات:

غير معرف يقول...

ما أجمل الإحساس حين نملكه نحن ولكن ما أقساه حين يطغى علينا وتكون ثورته هذه سببا في ضياع من نحب من أيدينا

معرفش ايه اللي انا كتبته ده بس استشفيته من كلماتك الرائعه
عجبني قوي قوله أنها ستبقى بقلبه الحب الأول إلى أن يأتيه الحب الأوحد
والسطرين الأخيرين دول ايه؟
شعر

والله أحسهم شعرا رائعا وليسوا مجرد خواطر انطبعت من فؤاد جريح

أحييك كثيرا علي إبداعك هذا
ولكن هل لك ِ في وضع علامات استفهام في البوست لأن صيغة السؤال تكررت كثيرا ولم أجد سؤالا واحدا امامه علامة استفهام

شكرا لك كثيرا

تحياتي

غير معرف يقول...

افتتح ردي باغنيتين شعر


مالحب الا للحبيب الاول

الجرح من ايده يطيب وينجلي


لو غاب عني وبقي عندي طيفه


يدوب افتكره ونا بسمع ل لطيفه



كلام جميل اوي بجد...وفيه ابداع شديد ينم عن موهبه جايه في الطريق..بس يارب الطريق يكون مفتوح ومش فيه زحمه


عندي بس استفسار في بيت كد اللي هو:


ولكن لك أن تعلمي أن لك في قلبي الحب الأول حتى يأذن لي ربي بالحب الأوحدِ

ممكن تفسريهولنا...


go on doctor


حته اخيه لفلافيو بقي...ياسلام ياجدع عليك...بجد محسسني انك بتدرس في كليه الشعر,,ياعم هو انت اي حد يكتب حاجه تقفله زي اللقمه في الزور كده


رفقا بالقوارير يافلافيو...وياريت تدي كورسات تصحيح شعر عشان يستفيدو من خبراتك العاليه



بس خلاص

غير معرف يقول...

كنت يوما حبيبتي تعيشين بقلبي دون أن تعلمي ..
حتى وشى عني لساني دون أي تعقل..
فكأنه نهش قلبي في تسرع



الله
ايه بس الاحساس الجامد دا
تحياتى بجد

غير معرف يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اولا انا مش مصدقه ان دي مدونتي
ليــــــــــــــــه
علشان ماكنش حد بعتبها غير د/محمود الله يكرمه ويعزه ويعود له في مدونته
فشكرا جزيلا علي المرو الطيب الخفيف الظريف ال.......

لكن بالنسبه للبيتين اللي قصدتهم في فلسفة خاصة بيا الا وهي
ان الانسان ممكن يحب مرة واتنين وتلاتاه وميه
بس في حب اوحد او حيد ممكن يكون الاول او الميه
بس هو احساس وحيد مش ممكن يحسه مرتين
حب يملكه ويملِكه وارجو ملاحظة الفرق
فالكاتب علي لسان الحبيب اللي هو مش انا دا كان صديق مر بحالة حب فاشله لانه كان اختيار فاشل .
كان بيحب لاول مره ولما الحب ده دير ضهره وقاه سوري جالي عريس مش هاقدر استني وبابا مش هايوافق حس بالجرح حس انه كارها وفي نفس الوقت نفسه يكون دا حلم مش هايفوق منه الا لوجاه حب نزعه من وهم ممكن ياخد لقب الحب الاول بس علشان هو كان او شيء خلا الحته اللي عاالشمال دي تدق بطريقه مختلفه .
اسفه علي الاطاله لكن اتمني ان الفكرة تكون وصلت
تحياتي
الي اللقاء

غير معرف يقول...

دينا جزاك الله خيرا علي المرور الكريم والمجاملة دي مقبولة منك ياستي
تحياتي
الي اللقاء

غير معرف يقول...

بقه كده يعني مترديش إلا لما حد غيري يبعت تعليق

طب عبري التعليق اليتيم اللي أنا كاتبه

المهم وبسبب ما أشار إليه دوله وتيتو حبايبي .. أصله أكاونت مزدوج
أنا لا أقصد أبدا النقد للنقد
وعلى فكره أنا مكتبتش هنا أي نقد
حكاية علامات الاستفهام دي لتجميل الشكل ووضعه في قالبه المناسب
ولو شايفه يا كيميت إني بقفل زي اللقمه في الزور .. قولى مش تنكسفي .. احنا اخوات ومفيش زعل خالص

يعني بسبب تعليق دوله وتيتو علي تعليقي دهه .. أنا لا هاتنرفز ولا هاتعصب ولا هزعل نفسي ... انا هروح أهد المدونه الجديده بتاعتهم فوق دماغهم وبس هههههههههههههههههه

وبعدين صحيح ... صدقى أنها مدونتك واعلمي أنها ستكون كالنجم قريبا .. لأن ما كتبتي من خواطر فعلا جميله


دعوه .... ياريت تقبليها

يوم الثلاثاء القادم 29/4/2008
سيكون هناك ملتقى شعري بكلية طب طنطا بالدور الثالث قاعة ابن سينا الساعه الواحده

ياريت تحضري وتجيبي معاكي كل من يحب الشعر


تقبلي تحياتي وخالص أمنياتي

غير معرف يقول...

ردا علي د/محمود فرج
بجد لم اقصد عدم الرد عليك ولكن كلامك كان في محله وماكانش محتاج حد يرد عليه وبعدين لقمة في الزور ايه
ماتقراش الكلام ده دانت اول من شافت مدونتدي حروف الكي بورد بتاعه
ربنا يكرمك يا دوك. علي المرور الكريم والتعليق الخفيف الدم
بس بالنسبه لليو الشعري انا بكتب الرد الان الساعة الواحدة صباح يوم الاربعاء الموافق 30/4 للاسف .
تحاتي
الي اللقاء

غير معرف يقول...
أزال أحد مشرفي المدونة هذا التعليق.